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Sous la direction de Rebecca Copenhaver (Lewis & Clark College) et Todd Buras (Baylor University)

Thomas Reid on Mind, Knowledge and Value

Oxford University Press

mercredi 19 août 2015, Angélique Thébert


This volume offers a fresh view of the work of Thomas Reid, a leading figure in the history of eighteenth-century philosophy. A team of leading experts in the field explore the significance of Reid’s thought in his time and ours, focusing in particular on three broad themes : mind, knowledge, and value. Together, they argue that Reid’s philosophy is about developing agents in a rich world of objects and values, agents with intellectual and active powers whose regularity is productive. Though such agents are equipped at first with rudimentary abilities, those abilities are responsive. Our powers consist in a fundamental and on-going engagement with the world, a world that calls on us to be flexible, sensitive, astute, and ultimately, practical. Thomas Reid on Mind, Knowledge, and Value represents both the vitality of Reid’s work, and the ways in which current philosophers are engaging with his ideas.

  • Original papers on one of the great modern philosophers
  • Engages with a variety of key topics
  • Represents the state of current scholarship on Reid

Introduction

  1. Todd Buras : Thomas Reid’s Experimentum Crucis
  2. Chris Lindsay : Reid on Instinctive Exertions and the Spatial Contents of Sensations
  3. Marina Folescu : Perceptual and Imaginative Conception : The Distinction that Reid Missed
  4. James van Cleve : Four Questions about Acquired Perception
  5. Lucas Thorpe : Seeing White and Wrong : Reid on the Role of Sensation in Perception
  6. Rebecca Copenhaver : Thomas Reid on Aesthetic Perception
  7. Rachel Zuckert : Thomas Reid’s Expressivist Aesthetics
  8. Laurent Jaffro : Reid on Aesthetic Response and the Perception of Beauty
  9. Patrick Rysiew : Pragmatism and Reid’s ’Third Way’
  10. Angélique Thébert : The Defense of the First Principles of Common Sense in Reid’s Epistemology : A New Use for Track-Record Arguments
  11. Gregory Poore : Theism, Coherence and Justification in Reid’s Epistemology
  12. Terence Cuneo : Does Reid have Anything to Say to (the New) Hume ?
  13. Lewis Powell and Gideon Yaffe : Reid on Favors, Injuries and the Natural Virtues of Justice

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À propos de l'auteur :

Maîtresse de conférences
Philosophie britannique moderne, philosophie analytique de la connaissance


Courrier électronique : Angélique Thébert


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    Angélique Thébert
    Résumé : En partant d’une analogie entre la structure de l’argument sceptique dit « argument de l’ignorance  » et la structure de « l’argument de Gettier  », je montre que de màªme que la prémisse de l’argument de l’ignorance a été remise en cause dans une démarche externaliste et dans une démarche se réclamant du sens commun, la prémisse de l’argument de Gettier peut àªtre contestée. Il en résulte que toutes les situations de Gettier (dans lesquelles ce qui fait qu’une croyance est vraie ne correspond pas (...)

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